Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, april 23, 2013

Förbudsskyltar Singapore


I Singapore finns många förbud. Därför är det inte så konstigt att de också har många skyltar som talar om vad man får och inte får göra. I mina svenska öron lät det till en början som något negativt. Förbudsskyltar var inte det jag ville se på min semester. Men jag tänkte om.

Här ser du några av skyltarna jag träffade på under min vistelse i Singapore.


Skyltarna visar klart och tydligt vad som gäller. Det går inte att missförstå. Det är bra!
Skyltarna är oftast vackert utformade. Mycket bra!

 

Skyltarna är berättigade. "Theft is a crime" -  ja, eller hur?!



Blommorna vill inte bli trampade på!



Tänk om vi skulle sätta upp sådana här i Sverige. Att äta eller dricka på tunnelbanan kostar i Singapore 2500 kr i böter. Lika mycket som om du tar med något lättantändligt. Men om du får för dig att tända en cigarett så får du hosta upp med 5000 kr. Kameror finns överallt över hela stan så det går inte att gömma sig.


De här skyltarna satt över många säten i tunnelbanan. Jag tyckte riktigt mycket om dem. Det här skulle vi ta efter i Sverige. Platserna är reserverade för: äldre personer, gravida, vuxna med små barn och de som har (fysiska) behov av att sitta ned.


Här ser man att det på denna plats är förbjudet att röka. Enligt lagen! Få eller ingen i Singapore trotsar en sådan skylt.

Vad vill jag då säga med detta?

Du får gärna tolka det som du vill. Eller bara se det som lite information om Singapore. Själv reflekterade jag över det här med förbud. Det låter så negativt. Men måste det vara det? Ordet "förbud" klingar illa i Sverige. Men om förbudet eller påbudet är vettigt, och om det respekteras och efterföljs så kan det gynna oss alla.

Om dessutom skyltarna ser trevliga ut, har tilltalande design, så kan förbuden kännas som något självklart och positivt. "Förpackningen" är viktig.

Eller vad tror du?

Må gott!
/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar