Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

söndag, mars 10, 2013

Barnreklam


Från restaurangen på våning 70 hade jag en fin utsikt över Singapore. Detta fantastiska land som hyllar det konstgjort perfekta.

Därför behövdes "barnreklam".

Till min förvåning visades på TV en tecknad reklamfilm som uppmanade invånarna i Singapore att skaffa barn.

"Det är trevligt att få se barn växa upp!" Samma röst menade också att "det är inte bara materiella saker som är viktiga".

Jag trodde knappt mina ögon och öron.

Det jag har fått lära mig är att människans inneboende drivkraft att få reproducera sig är orsaken till de flesta val vi gör i livet. Allt går egentligen ut på den biologiska viljan att få barn.

I Singapore har man lyckats trolla bort denna biologiska klocka.
Hur är det möjligt???

Att få barn passar säkert inte alla. Att en del väljer att inte skaffa barn är inget märkligt. Men när en hel nation gör detta val blir det förstås problem.

Det måste finnas en anledning. Det är ingen slump.

Att vara turist i Singapore är trevligt. Rent, snyggt och säkert! Inga som är fulla eller våldsamma. Alla man träffar på, oavsett hur sent det är på dygnet, är skötsamma människor. Filmkameror, förbudsskyltar och civilklädda poliser finns överallt. Men det gör mig inget. Jag tyckte det var ljuvligt att kunna gå ute och känna mig helt trygg.

Det byggs de mest fantastiska skyskrapor, affärscentrum, konstgjorda trädgårdar och annat. Det är som om ett gäng arkitekter med obegränsade fantasiresurser har fått oändligt med pengar. "Gör vad ni vill bara det får besökaren att tappa andan."

Men det finns förstås baksidor.
En av dem är att människors lust att skaffa barn har försvunnit. Man prioriterar annorlunda.

Är det värt det?

Inte om ni frågar mig.
Men det är ingen från Singapore som har gjort det. :(


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar