Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, juni 19, 2012

Bästa stressdämparen: "NU"!


Bakom varje glad student står en nöjd - men lite stressad - mor!
Jag tror att det är ganska vanligt.
Beskrivningen stämmer åtminstone in på mig själv.

Det är roligt med studenttider! Studenterna är glada och bekymmersfria. Just då i alla fall! Föräldrarna däremot har hundra saker som snurrar runt i huvudet. Tider som ska passas. Gäster som ska uppvakta. Mat som ska dukas fram. Mycket som ska klaffa.

Hur ska man hinna?
Kommer gästerna att få plats?
Kommer det att regna eller kan man sitta ute?
Kommer maten att räcka?
Är den god?

När jag kommer in i detta tankesnurr så finns det bara EN sak som hjälper.

Jag andas djupt och tar mig till mitt NU!

NU ska jag umgås med den nyss "utspringda" studenten.
Inget annat!

NU ska jag ta fram maten ur kylskåpet.
Inget annat!

NU ska jag byta några ord med just den här gästen.
Inget annat!

Livet blir hanterbart när man bara tar hand om ett NU i taget. Nämligen det nuet som finns. Det som är bara just NU.

Så enkelt!
Så genialt!
Så lätt att glömma bort!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar