Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, juni 05, 2012

Var finns skönheten?


När man blir lite fotograferings-galen så tar man kort på allt. Varför inte en vissen maskros, tänkte jag? Så det gjorde jag! (Mitt promenadsällskap hade för längesedan tröttnat på mig och gått hem.)

När jag satte mig vid datorn för att titta på mina kort så var jag framförallt nyfiken på att se resultatet av olika vackra blommor som jag fotograferat. Men till min förvåning var det helt andra kort som imponerade allra mest på mig - de som föreställde utblommade maskrosor.

Har du sett hur vackra de är?!!!
Dessa "fiender" som vi gör allt för att besegra. Vi gräver bort dem så fort vi kan. Om vi ändå får se en utblommad maskros i vår rabatt eller gräsmatta, full med fiende-frön, så ser vi det som ett misslyckande. Så slarvigt att vi missat ta bort denna förfärliga gula sak!

Men ärligt talat - varför låter vi inte maskrosorna bara vara?!
Varför har vi bestämt att de ska bort till varje pris?
Är det för att vi tycker att de är fula?

Skönheten sitter i betraktarens öga!

Jag har gått förbi så många maskrosor i mitt liv.
De har inte symboliserat skönhet. Inte i mina ögon!

De utblommade maskrosorna har inte förändrats.
Det är mitt sätt att se på dem som är annorlunda numera.

Hur många "maskrosor" går vi bara förbi varje dag? Utan att se dem! Vi är så upptagna med att söka efter något annat. Något bättre, finare, vackrare...

Du har hört detta många gånger, eller hur? Det har jag också. Men man behöver bli påmind. Och man behöver förvandla "vetandet" till förståelse och insikt för att det ska göra skillnad.

I dag ska jag leta upp fler "maskrosor". Jag tror att det finns många!

Jag hoppas att du också hittar en i dag!
Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar