Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

tisdag, februari 04, 2014

Rara räkor

 
I dagens tidning kunde man läsa att det kommit ut nya uppgifter om vilka fiskar och skaldjur man ska äta och vilka man bör undvika. Valet har inte med hälsan att göra utan det faktum att vissa arter håller på att ta slut. De riskerar att bli utfiskade. Vi blir uppmanade att göra rätt val för att "hjälpa till att minska utfiskningen av våra hav".
 
 
 
Räkor, som är så underbart gott, är nu rödmarkerade med texten "låt bli".
Näe! Nu blir jag inte glad!
 
När jag köper fryst fisk eller skaldjur så tar jag de med en blå fisk på sig (MSC) eller KRAV-märkta. Jag tycker det är bra att man som konsument utnyttjar sin möjlighet att påverka efterfrågan. Det som inte köps kommer inte heller att produceras och säljas. Så är det ju.  

 
Samtidigt tycker jag inte det är rätt att alltför mycket ansvar ska läggas på konsumenterna. Att vissa fiskar och skaldjur riskerar att bli utfiskade måste väl ändå bero på att de som har bestämt kvoter, eller de som fiskar upp dem ur havet, har tänkt eller gjort fel.
 
Ansvaret måste väl ändå i första hand ligga där? Annars tror jag det blir väldigt svårt att få någon rätsida på det hela. Man borde, tycker jag, på ett tidigt stadium ha sett att en viss fisk håller på att minska alltför mycket. Någon ansvarig borde då ha slagit näven i bordet och sagt stopp.
 
Jag vet inte alls hur det går till i denna fiskerivärld. Säkert finns där många viljor, mycket att ta hänsyn till och pengar att tjäna.
 
Lite orättvist kan jag tycka att det känns när de som bestämmer har gjort fel och så läggs en massa ansvar över på oss konsumenter att rätta till det genom att inte köpa varan. Detta är inget unikt för fiskenäringen utan gäller mat och kläder och mycket annat.
 
Jag tycker helt enkelt att den som har gjort fel och den som har makt och pengar är den som ska ha ansvar för att ställa allt tillrätta igen.
 
Jaha, nu har jag fått gnälla lite.
Känns faktiskt bra.
 
Jag vill kunna äta räkor med gott samvete.
Det är allt jag begär.
Är det för mycket?
 
Ha en bra dag!
/Lena
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar