Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

lördag, augusti 08, 2015

Spännande i naturen

Att gå en promenad i naturen låter kanske inte jättespännande.
Men det är det!


Det finns en vattensamling på Rörö som är alldeles särskilt vacker. 
Utsikten är bedårande och så här års hittar man många vackra näckrosor här. 
Därför kallas den av många helt enkelt för Näckrosdammen. 


Denna stora, vita blomma kan man inte se sig mätt på.
Så majestätisk, så lysande, så grann!
Och tänk att Näcken bor där under bladen. 
Inte konstigt alls, för bättre boplats kan man nog inte hitta.  


Vattenpilört hittar man också här. 
Den kan vara ljust rosa eller starkt cerise. 


Runt vattnet växer vitmossa och den "köttätande" växten rundsileshår
En planta kan sätta i sig tusentals små insekter under en sommar. 
Insekterna fastnar i de klibbiga körtelhåren.
Växten sluter sig och börjar "äta" sitt byte. 
Det lär ta ett par timmar för den att förtära en mygga.

Men här är det inte en mygga som har fastnat utan en liten fjäril av något slag.
Den måste väl ändå vara för stor för att kunna ätas upp av denna växt. 
Troligen är detta inte bra för vare sig fjärilen eller växten. Eller?


Jag kunde inte låta bli att befria fjärilen.
Den blev så tacksam (?) och tog sig genast till ett grässtrå. 
Rätt eller fel av mig? Jag vet inte.
Men lite spännande var det. 


Trollsländor finns det gott om nu vid denna årstid. Framförallt i närheten av vattenställen. Här är en flickslända. Den är mycket liten. Just den här hade vänligheten att sitta stilla en längre stund så jag hann fånga den på ett foto. Trollsländor fanns före dinosaurierna har jag hört. Men då var de lite större än denna. Ungefär 70 cm i vingbredd. Oj! 


Här är två trollsländor som tydligen har tänkt sig att bli fler. Jag vet inte hur det hela gick. När de väl har hakat i varandra så flyger de omkring på detta sätt. Mycket opraktiskt kan man tycka. 


Det är kanske under denna näckros som Näcken bor?
Bra val, i så fall.  


Denna tid bjuder på ytterligare en ljuvligt vacker blomma.
Kaprifolen!
Den dofta så gott när det börjar skymma. 
Det beror på att den pollineras av nattfjärilar. 


En kort promenad skulle jag ta, med kameran som sällskap. 
Jag var hemifrån länge märkte jag när jag så småningom tittade på klockan. 
Men det var INTE mitt fel. 
Jag kan ju inte hjälpa att det finns så mycket spännande att uppleva i naturen. 
Eller hur!?

Ha en bra dag!
/Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar