Bloggens syfte


Sätt kurs mot hälsa och välmående med hjälp av mindfulness och kost.

måndag, oktober 06, 2014

Tänk om jag valde fel!!!



Har du någon gång tänkt tanken "Valde jag rätt?". I så fall är du i gott sällskap. Jag gissar att vi är många som har oroat oss över de val vi har gjort i livet. Stora och små. "Tänk om jag valde fel!". Hemska tanke! 


Ibland finns det verkligen val som är rätt och fel. När vi plockar svamp är det till exempel oerhört viktigt att vi väljer rätt och plockar ätbara och inte giftiga svampar. 

Men de flesta val vi gör i livet är inte lika enkla att etikettera med "rätt" eller "fel". De är alltid rätt i stunden. När vi väljer. Kanske ångrar vi oss efteråt och tänker "Om jag bara valt annorlunda". Men det där är en tanke som tar massor med energi och kanske skapar både oro och ångest. 

Ibland går det att ändra sig och göra ett nytt val. Då ska man förstås göra det om man vill. Men oftast vet man inte säkert hur bra eller dåligt valet var förrän långt senare när man har facit i hand. Ska man kunna bedöma sitt val så behöver man kunna se in i framtiden och dessutom kunna se en framtid där man gjorde ett annat val. Sedan jämföra dessa två. Ganska orimligt, eller hur? Jag har varit med om att ett dåligt val har visat sig vara riktigt bra, men först långt senare. 



Nuförtiden ifrågasätter jag mina egna tankar när de försöker övertala mig om att jag borde valt annorlunda. "Hur kunde du välja så fel?", säger de till mig. Då svarar jag att den som lever får se, om det var rätt eller fel, och sedan talar vi inte mer om det, mina tankar och jag. 

/Lena  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar